André van der Doelen

andre-van-der-doelen-hyarchis
André van der Doelen:

“Ik wil waarde toevoegen voor mijn klanten”

Als kind uit een ondernemersgezin was het bijna logisch dat André een eigen zaak zou starten. Dat hij niet in de voetsporen van zijn vader wilde treden en het taxibedrijf over zou nemen, was hem al snel duidelijk. Dat het software werd, was ingegeven door zijn onderbuik gevoel.

“Ik heb in loondienst gewerkt, maar het ondernemerschap zit in mijn genen. Bij DAF werd me gevraagd het rekencentrum te gaan begeleiden. Achteraf was dat het keerpunt. Het bracht me in aanraking met mainframes. Heel interessant, maar ik ben geen IT-man. Vanaf een zolderkamertje ging ik inktlinten voor grote printers verkopen, gevolgd door randapparatuur en pc’s. Van een grote speler op een kleine markt, werd ik een kleine speler in een grote markt. Dat was geen optie. Een zoektocht naar een andere branche waar ik waarde kon toevoegen begon. In 1995 werd gedacht dat kantoren binnen vijf jaar papierloos zouden zijn. Mijn onderbuik gevoel zei me dat dit mogelijkheden bood. Het ontwikkelen van software om kantoren papierloos te maken, leek me een goede optie.”

Samenwerken

“Door die beslissing moest het hele bedrijf om. We boden niet langer producten aan, maar oplossingen. Dat vraagt om andere skills en dus andere mensen. Het was een moeilijke periode waarin ik afscheid moest nemen van medewerkers. Soms van mensen die vanaf het begin bij me werkten. Loyaliteit is belangrijk voor me, daarom ging die beslissing me enorm aan het hart, maar het was nodig voor het bedrijf. Als er een probleem op mijn pad komt, los ik het op. Meestal samen met anderen, want je kunt het niet alleen. Ik heb de expertise van anderen en hun reflectie op mijn handelen nodig.”

Waardeketen

“Het ondersteunen van processen in de waardeketen is altijd een rode draad binnen ons bedrijf geweest. We willen fantastische oplossingen bieden waar klanten zinvol gebruik van kunnen maken. We begonnen met het digitaliseren van honderdduizenden hypotheekdossiers die traditioneel opgeslagen werden in grote paternosterkasten. Klanten zagen in dat digitalisering toch wel handig was. Klanten dragen zelf steeds meer bij tijdens het bewerkingsproces, denk aan customer self service en collaboration.

Hierdoor kropen we door de jaren heen steeds meer naar de voorkant -de frontoffice- van het proces. In die fase zitten we nu volop.” 

Toekomst

“Flexibel omgaan met klantbehoeften is een van onze uitgangspunten. We luisteren en kijken goed naar wat er in de markt gebeurt en vertalen dat naar oplossingen voor onze klanten. De komende vijf jaar richten wij ons op het realiseren van transparante, digitale werkprocessen waardoor efficiënter samengewerkt kan worden en nieuwe verdienmodellen voor onze klanten gerealiseerd worden. Digitalisering ondersteunt samenwerking en zorgt voor minder foutgevoeligheid. Daarnaast geeft het cijfermatig inzicht waardoor diverse zaken geoptimaliseerd kunnen worden.”  

Drijfveer

“Ik ben er trots op dat wij nog veel klanten van het eerste uur hebben. Dat betekent dat we het verschil voor ze maken. Het allerleukste aan mijn werk is als ik iets voor een klant kan betekenen. Bijvoorbeeld dat een bedrijf dankzij onze software een groei kan realiseren met hetzelfde aantal mensen waarbij de kwaliteit van de geleverde dienst ook wordt verhoogd. Als ik geen waarde meer kan toevoegen aan de activiteiten van onze klanten doen, het niet efficiënter of beter voor ze kan maken, is het plezier voor mij weg.”