Intrasurance innoveert en kiest voor volledige integratie van Hyarchis Document Management en Hyarchis Document Composition

intrasurance

Verzekeringsmaatschappijen; wanneer er een schade wordt veroorzaakt zijn we blij dat ze bestaan. Een verzekering is bij zowel bedrijven als consumenten niet dagelijks top of mind. Maar toch vinden we het allemaal belangrijk dat de afhandeling snel en goed gebeurt op het moment dat we aanspraak moeten maken. Kortom, voor een verzekeringsmaatschappij is het belangrijk om continu door te ontwikkelen om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. Intrasurance Group begrijpt dit en biedt een administratiesysteem voor polissen en claims waarmee verzekeringspolissen 24 uur per dag, zeven dagen per week online beheerd kunnen worden en inzichtelijk zijn. Intrasurance Group bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds de verzekeringen via hun eigen platform (Intrasurance – verzekeruzelf.nl) en anderzijds de IT-oplossingen (Intrasurance Technology Services – ITS).

ITS ontwikkelt innovatieve IT-oplossingen op het gebied van online verzekeringen. Hiermee biedt ITS een PaaS polis- en schadeadministratiesysteem voor schadeverzekeringen om verzekeringsbedrijven te bedienen en te ondersteunen hun concurrentiekracht in de markt van particuliere schadeverzekeringen te vergroten.

Om het eigen platform door te kunnen ontwikkelen, heeft Intrasurance Hyarchis Document Management en Document Composition aangeschaft. Daarnaast sloten ITS en Hyarchis een partnership om het PaaS polis- en schadeadministratiesysteem verder door te kunnen ontwikkelen om verzekeraars optimaal te kunnen ondersteunen. De samenwerking is dus tweeledig. Jan van der Struik, operationeel manager bij Intrasurance, vertelt over zijn ervaring.

De uitdagingen van Intrasurance & ITS

Jan van der Struik kwam bij Intrasurance binnen met een duidelijke opdracht: het laten groeien van het verzekerings- en technologiebedrijf. Om dit te kunnen realiseren is een roadmap gecreëerd en werd de conclusie getrokken dat om het bedrijf te kunnen laten groeien er modulair gewerkt moest worden. Het verzekerings- en technologiebedrijf besloot dat de module ‘documentenverkeer’ niet zelf gebouwd moest worden, maar dat zij hiervoor graag wilden samenwerken met een krachtige, externe partij. “Het document management systeem moest op zeer korte termijn aangeschaft worden voor ons eigen verzekeringsplatform ‘verzekeruzelf.nl’, maar ook voor de innovatie van ons PaaS-systeem vanuit ITS”, vertelt Van der Struik. “Ik nodigde acht partijen uit en uiteindelijk bleek dat Hyarchis de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft. Bovendien kon Hyarchis direct aan de slag, want het doel was om binnen zeven maanden live te gaan.”

Voor veel modules bouwt Intrasurance Group haar eigen IT-oplossingen zelf, echter is dat niet voor alle modules mogelijk. “Wij hadden zelf een monolithisch systeem gebouwd. Omdat we geen specialisten op bijvoorbeeld het gebied van document management zijn, hebben wij gekozen om met een specialist in zee te gaan. Om voorbereid te zijn op de toekomst en de platformeconomie, was het voor ons zaak om binnen ITS een meer modulair systeem te gaan bouwen met hierin een API laag, waarin applicaties van partners kunnen communiceren. Allereerst vonden we het belangrijk dat ons document management op orde was.” Van der Struik vertelt dat het DMS niet dé gamechanger binnen Intrasurance Group is, maar dat het systeem dusdanig belangrijk is dat zij Hyarchis Document Management (HDM) als eerste wilden aansluiten op het platform: “Onze documenten stonden overal en nergens opgeslagen. De eindklant ondervond hiervan geen hinder, maar wij wel. Een DMS waarin alle documenten op dezelfde plek staan opgeslagen, was voor ons een must, zeker met het oog op de GDPR.”

Hyarchis & Intrasurance (verzekeruzelf.nl)

De complete correspondentie en verzekeringsgeschiedenis aan de eindgebruiker laten zien, was een langgekoesterde wens van Intrasurance. De aansluiting van Hyarchis op het platform van de verzekeringsmaatschappij is een verademing volgens Van der Struik: “Wij slaan alle documenten en correspondentie op in ons systeem. Van e-mails tot aan polissen. Buiten het feit dat deze documenten dankzij Hyarchis heel overzichtelijk staan opgeslagen, kunnen bewaartermijnen en autorisaties automatisch worden ingeregeld. Daarnaast helpt HDM mij om te kunnen voldoen aan de nieuwe wetgeving.”

Naast dat Intrasurance heeft gekozen voor HDM, zijn ze ook bezig om Hyarchis Document Composition (HDC) te implementeren. “Een persoonlijke benadering is waar een organisatie het verschil maakt. Om de juiste klant op het juiste moment met de juiste boodschap te kunnen benaderen, zorgen wij ervoor dat we binnenkort ook met HDC kunnen werken. Op deze manier kunnen er bijvoorbeeld templates gemaakt worden waardoor de business sneller en zelfstandiger contact heeft met de eindklant.”

Hyarchis & ITS

Intrasurance zet de software van Hyarchis niet alleen voor haar eigen platform in, de  verzekeraar is ook een partnership aangegaan met Hyarchis om andere verzekeraars met de IT-oplossing van ITS te ondersteunen. Zoals in iedere nieuwe relatie, is het eerst een zaak van elkaar leren kennen en aftasten. “Het was belangrijk voor het opstarten om allereerst alles goed helder te hebben. Vanwege de tijdsdruk hadden we echter niet altijd genoeg tijd om zaken vooraf duidelijk af te stemmen. Het enige wat ik wist, was dat we binnen zeven maanden live moesten. De druk was hoog en door onze complexe IT-oplossing, was het voor de consultants van Hyarchis lastig om deze te doorgronden.” Om sneller te kunnen schakelen, werd besloten om de consultants van Hyarchis bij ITS op locatie te laten werken. “Dat de consultants bij ons kwamen, gaf een boost aan onze samenwerking. Zij konden binnen ITS direct schakelen met de verantwoordelijke personen en dit bevorderde de implementatie van HDM. Na maanden hard werken, zijn we nu op het punt gekomen dat we binnenkort daadwerkelijk live gaan en andere verzekeraars kennis kunnen laten maken met de voordelen van het DMS van Hyarchis.”

De toekomst

Uiteindelijk is het doel van Intrasurance (verzekeruzelf.nl) om continu relevant te zijn in het leven van een mens: “Dit willen wij gaan doen door een ecosysteem in het platform te bouwen die verder gaat dan alleen schadeverzekeringen. We willen er services aan toevoegen, zoals bijvoorbeeld verzekerden proactief waarschuwen bij weersomstandigheden die schade kunnen veroorzaken. Met deze services kunnen we relevant worden voor klanten.” Om dit uiteindelijk te kunnen bewerkstelligen, heeft deze tak van Intrasurance Group onder andere Hyarchis nodig. “Mensen moeten waar en wanneer zij willen toegang hebben tot hun verzekeringsdocumenten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat we op belangrijke momenten relevant zijn voor de klant. Bepaalde triggers in het systeem kunnen ervoor zorgen dat er bepaalde communicatie naar de klant uitgaat, zoals bij slechte weersomstandigheden, vertelt Van der Struik. “Onze dienstverlening moet erop gericht zijn dat we hoge klanttevredenheid houden, ook wanneer klanten op afstand zitten. Uiteindelijk moeten we op het moment van de waarheid, dus bij een schade, presteren en onze klant de ultieme klantbeleving kunnen geven.”

Ook het partnership is voor ITS erg belangrijk: “Ons platform is ontwikkeld vanuit het perspectief en de beleving van de klant. Dit perspectief en deze beleving veranderen constant en dat maakt dat wij ook moeten blijven innoveren om aantrekkelijke proposities te kunnen bieden voor andere verzekeraars. We zijn erg blij dat we het partnership met Hyarchis hebben gesloten en inmiddels live zijn. Op deze manier kunnen we tot de beste business oplossingen komen die de juiste balans bieden tussen risico en zekerheid.”