Hypotheeksector is ideale schoonzoon binnen de financiële branche

video2

Klanten actief betrekken in het gehele hypotheekaanvraag-proces was een kleine tien jaar geleden nog ondenkbaar. Mede dankzij de technologische ontwikkeling is online samenwerken met klanten niet meer weg te denken uit de financiële wereld. Hyarchis, aanbieder van Enterprise Content Management en online oplossingen, deed onderzoek naar de status van online samenwerken met klanten in de gehele financiële branche. Wat blijkt? Hypotheekprofessionals zijn als de ideale schoonzoon: ze nemen het voortouw en kunnen als voorbeeld fungeren.

Financiële wereld is in beweging
Voordat er dieper ingegaan wordt op de onderzoeksresultaten is het goed om eerst vanuit een vogelperspectief naar de huidige ontwikkelingen te kijken. De financiële branche is in beweging, zeker als het gaat om customer experience (klantbeleving) en online samenwerken. Dit is uiteraard niet zonder reden. Het vertrouwen van de klant in financiële instellingen heeft de laatste jaren een flinke deuk opgelopen. Dit kan onder meer hersteld worden door voortdurend te streven naar een perfecte customer experience. De loyaliteit van de consument aan een organisatie wordt voor een groot deel bepaald door de interactie via allerlei kanalen en kan ervoor zorgen dat het gedeukte imago van de financiële branche weer recht gestreken wordt.

Hypothekenbranche is koploper
Wat direct opvalt in de resultaten is dat de hypothekenbranche koploper is als het gaat om online samenwerken met klanten. Van alle branches geven zij aan al het meest online samen te werken. Dit is goed nieuws, omdat klanten die online samenwerken het verschil gaan maken tussen succesvolle en niet-succesvolle financiële dienstverlening. Het hebben van een digitale kluis, het delen van informatie via een mijn-omgeving of een chatfunctie met medewerkers. Het zijn allemaal voorbeelden van online samenwerken, waarbij de loyaliteit van een klant aan een organisatie vergroot wordt. Uit het onderzoek blijkt ook dat hypotheekprofessionals het belang van online samenwerken beamen. Een ruime meerderheid (55%) geeft namelijk aan dat zij het eens zijn met de stelling: online samenwerken is de toekomst.

Hypothekers verdienen dus een dikke pluim. Dit betekent echter niet dat deze groep achterover in de stoel kan leunen. De online wereld verandert immers razendsnel en het is belangrijk dat het imago van de vooruitstrevende en initiatiefrijke schoonzoon verder opgebouwd en vervolgens niet verloren gaat. De ontwikkelingen zijn vergelijkbaar met de evolutietheorie van Darwins, The Surival of the Fittest: alleen de organisaties die zich het best aanpassen aan de wereld om zich heen, zijn verzekerd van een succesvol bestaan.

Meer informatie over online samenwerken met klanten in de financiële wereld is te vinden in het onderzoeksrapport. Deze is gratis aan te vragen via deze link.