Steeds meer financiële dienstverleners ontdekken dat kunstmatige intelligentie niet alleen tijdwinst oplevert, maar hen bovendien ondersteunt bij het verbeteren van de klantervaring. Het inzetten van data-extractie om routinematige taken te automatiseren is daarom niet het eindpunt, maar slechts een begin.

Kunstmatige intelligentie vervult een steeds prominentere rol in de financiële sector. Zo kunnen bedrijven flinke besparingen doorvoeren door AI in te zetten om routinematige taken te automatiseren, data governance te verbeteren en op ingenieuze wijze gevoelige ID-informatie die verborgen ligt in grote archieven weg te poetsen en/of op te halen.

Data-extractie is ook zo’n gebied met een groot winstpotentieel. Dit is een proces waarbij AI specifieke datapunten in een tekst identificeert aan de hand van optische tekenherkenning (OCR). Simpel gezegd houdt dit in dat algoritmen bepaalde patronen in documenten herkennen en aan de hand hiervan belangrijke informatie verzamelen. Wanneer eenzelfde taak handmatig wordt uitgevoerd, kost dit vaak een flinke tijdsinvestering.

De mogelijkheden van kunstmatige intelligente zijn eindeloos. Aangezien vrijwel elk zakelijk document een bepaald stramien volgt en een reeks standaard gegevenspunten bevat, kan AI deze snel analyseren. Of het nu gaat om contactgegevens, taxatierapporten of verkoopcontracten: daar waar er belangrijke datapunten zijn, zal AI ze vinden.

In de financiële dienstverlening kan zeker zo’n 90% van de standaardprocessen worden geautomatiseerd en data-extractie speelt hierbij een onmisbare rol. Waar data-extractie wordt ingezet, is menselijke tussenkomst enkel vereist voor het afhandelen van de 10% aan uitzonderingen.

Bij een recent project stond één van onze klanten voor de uitdaging om een reeks essentiële klantgegevens te verzamelen. Deze gegevens waren echter verspreid over maar liefst 25.000 klantbestanden en 2 miljoen documenten. Met behulp van kunstmatige intelligentie hebben we deze informatie met een nauwkeurigheid van 95% aan het archief van de klant kunnen onttrekken. Het gevolg hiervan was dat de medewerkers van onze klant plots tijd over hadden voor taken met grotere toegevoegde waarde voor de business zoals de focus op de service richting klanten.

Dat is op zich al enorme winst, maar er is nog veel meer dat je kunt bereiken met data-extractie. Naast het besparen van tijd, kun je dit hulpmiddel namelijk ook inzetten om de klantbeleving te versterken.

Interacties personaliseren

Data-extractie heeft een tweede toepassing: het kan bedrijfssystemen automatisch voorzien van de nodige gegevens, die je vervolgens weer kunt gebruiken om de klantervaring te transformeren.

Momenteel werken we samen met een financiële dienstverlener aan een project waarbij we gegevens uit hun DMS-archief halen, waarna we deze in hun ERP-systeem importeren. Met behulp van persoonsgegevens – zoals voornamen en geboortedata – die nu automatisch uit documenten worden gehaald, kan de klantenservice van het bedrijf relevanter en persoonlijker worden gemaakt.

Geëxtraheerde gegevens kunnen bovendien worden ingezet ter ondersteuning van de klantcontactpunten. Als voorbeeld nemen we hier een betalingsverzoek van een keukenleverancier. AI wordt hier ingezet om belangrijke gegevens aan een factuur te onttrekken, maar ook om de btw-gegevens en het bedrijfsregistratienummer van het bedrijf na te trekken en valideren. Nu kan de klant er gerust op zijn dat hij zijn overboeking veilig kan uitvoeren. Fraudecontroles vinden plaats vóór de transactie, niet erna.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de manieren waarop er van AI valt te profiteren. Het potentieel voor financiële dienstverleners is in ieder geval enorm. Zodra de geëxtraheerde gegevens zich in een CRM of een ander kernsysteem bevinden, kun je AI gebruiken om beter, tijdiger en op een persoonlijkere wijze met de klant te communiceren.

Kom meer te weten

Als je bedrijfsprocessen wilt versnellen, jouw personeel wilt vrijmaken voor andere taken en de klantervaring een boost wilt geven – en dat alles tegelijk – dan is data-extractie de juiste overweging.

Neem vandaag nog contact met ons op en ons ervaren team zal samen met jou nagaan wat de mogelijkheden zijn. En onthoud, kunstmatige intelligentie is zoveel meer dan het op het eerste gezicht lijkt!

Terug naar feed